Resursele limitate au favorizat inovația în agricultura israeliană. Astăzi, sectorul agtech al Israelului este al doilea după SUA.
Oricine are un interes deosebit pentru agricultura modernă va observa că inovațiile israeliene agtech apar constant. Israelul cheltuie 4,3% din PIB-ul său pentru cercetare și dezvoltare – cea mai mare parte a oricărei țări – și potrivit Forumului Economic Mondial, companiile îmbrățișează schimbările cel mai mult, iar companiile inovatoare se dezvoltă foarte repede.
La 73 de ani de la obținerea statalității, Israelul face din visul lui David Ben-Gurion de „a face ca deșertul să înflorească” o realitate. 17% din bugetul agricol total al Israelului este alocat cercetării și dezvoltării și o cooperare strânsă între fermieri, industria agricolă, cercetarea tehnologică și guvern pare a fi o rețetă pentru succes, informează Future Farming.
Kibbutzim și semințele inovaței
Cu mult înainte ca statalitatea să fie obținută, primii pionieri israelieni au semănat semințele inovației agricole prin înființarea primului kibbutz: o comunitate agricolă axată pe partajarea terenurilor și a resurselor și pe lucrul împreună pentru a face față provocărilor agricole dificile. Terenul aspru, deficitul de apă, forța de muncă limitată și comerțul limitat cu țările vecine au stimulat resursele în agricultura israeliană, iar atitudinea proactivă specifică kibbutzim încă caracterizează acest sector.
Chiar și astăzi, kibutzii stau la baza inovației agtech din Israel și mai mult de jumătate din întreprinderile agtech ale țării sunt gestionate de persoane care au crescut într-un kibbutz.
Silicon Wadi
Adesea denumit „Silicon Wadi” („Wadi” care înseamnă „vale” în arabă), Israelul a devenit un hub tehnologic major, companii precum Microsoft, Google și Amazon exploatând cunoștințele israeliene și derulând operațiuni substanțiale în țară.
Cu toate acestea, multinaționalele de înaltă tehnologie nu sunt singura forță motrică din spatele inovației tehnologice din Israel: și învățământul superior influențează climatul tehnologic al țării – la fel și Forțele de Apărare Israeliene (IDF).
Deși este bine cunoscut pentru inventarea cupolei de fier – un sistem de apărare aeriană capabil să intercepteze rachetele primite – cel mai puternic punct forte al IDF este probabil educația. Fiecare israelian petrece între 2-3 ani în IDF și, în acest timp, mulți dezvoltă abilități în informatică și inginerie. În plus, IDF ajută recruții să dezvolte abilități operaționale și de conducere, adică cei care părăsesc IDF fac acest lucru înarmați cu cunoștințe tehnice, precum și abilități interpersonale necesare pentru a conduce un start-up.
Sprijin comunitar pentru un climat agtech fructuos
Un al treilea factor care contribuie la climatul de afaceri agtech pozitiv din Israel este sprijinul comunitar puternic, condus de GrowingIL. O inițiativă guvernamentală a Institutului de inovare din Israel, Ministerul Economiei, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Autoritatea pentru Inovare din Israel, GrowingIL își propune să dezvolte ecosistemul agtech israelian și să remodeleze agricultura israeliană pentru a satisface nevoile alimentare emergente prin punerea în aplicare a unor tehnologii noi.
Doron Meller, director executiv GrowingIL, ne spune cum inițiativa stimulează creșterea în sectorul agtech israelian. „Încercăm să conectăm toți actorii relevanți din comunitatea agricolă: antreprenori, start-up-uri, mediul academic, investitori, guvern, agroindustrie, companii alimentare, furnizori de servicii, etc. – oricine este relevant pentru acest ecosistem. Încercăm să le înțelegem nevoile și să construim operațiunile noastre în funcție de asta, ” a explicat Meller.
Dezvoltarea acestui ecosistem se bazează pe 4 piloni, explică Meller:
„În primul rând, organizăm diferite tipuri de evenimente, cum ar fi ateliere, seminarii web, întâlniri, competiții, hackatoane și conferințe. În al doilea rând, dezvoltăm instrumente, care împerechează start-up-uri cu piețe, programe de mentorat și hărți pentru investitori agtech. În al treilea rând, ne concentrăm puternic pe reunirea comunității online prin intermediul rețelelor noastre sociale și al buletinelor informative, oferind informații despre oportunități de cunoaștere, oportunități de muncă și investiții”, iar al patrulea, comentează Meller, este „ ca un CRM, care conctează toți jucătorii relevanți din Israel și din străinătate.”