Etichetarea alimentelor este responsabilă pentru comunicarea transparentă și eficientă a informațiilor nutriționale, astfel încât consumatorii să poată face alegeri informate și sănătoase.
Așa cum afirmă Strategia Farm to Fork a Comisiei Europene, alimentația sănătoasă este una dintre cele mai importante părți ale transformării sistemului alimentar, dar etichetarea alimentelor și reglementările actuale permit consumatorilor să facă alegeri sănătoase?
Aproape unul din cinci copii (19%) și unul din șase adulți (17%) sunt fie supraponderali, fie obezi în toate țările UE. Dietele sărace sunt legate de 18% din decesele din UE . Alimentația sănătoasă are un rol fundamental de jucat în reducerea acestor cifre, iar etichetarea alimentelor este esențială pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri mai sănătoase. Cu toate acestea, potrivit platformei EIT-FOOD, în ciuda faptului că furnizorii respectă aceleași reglementări, există multe provocări în ceea ce privește modul în care etichetele alimentelor promovează alimentația sănătoasă în întreaga UE.
Este etichetarea nutrițională confuză și inconsistentă?
Aceleași ingrediente, reguli diferite
Etichetarea alimentelor poate fi adesea confuză și chiar înșelătoare pentru consumatori. Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) folosește exemplul pâinii integrale, în care unele țări au adoptat reguli conform cărora pâinea integrală trebuie să conțină 100% făină integrală, dar nu a făcut acest lucru pentru alte produse, cum ar fi cerealele integrale sau biscuiții.
În aceste condiții, consumatorii care văd cerealele integrale tipărite pe eticheta alimentelor pot presupune că acestea conțin 100% făină integrală, ceea ce nu este adevărat.
Obligatoriu versus voluntar
De asemenea, poate exista confuzie între informațiile nutriționale obligatorii și voluntare. Legislația actuală a UE prevede ca „marea majoritate a alimentelor preambalate să poarte o declarație nutrițională”. Aceasta include valoarea energetică și cantitățile de grăsimi, carbohidrați, zaharuri, proteine și sare găsite în alimente.
Cu toate acestea, indicarea unor informații suplimentare care ar putea ajuta consumatorii să consume diete mai echilibrate, cum ar fi cantitatea de amidon, fibre, vitamine și minerale, este în prezent voluntară în UE. Aceasta înseamnă că diferite produse alimentare afișează informații diferite, ceea ce face dificilă utilizarea consumatorilor de aceeași abordare în diferite elemente ale dietei lor.
Marketing și reclamații înșelătoare
De asemenea, consumatorii pot alege să nu nu mai consulte eticheta de pe spatele produselor alimentare dacă ambalajul produselor prezintă imagini care le promovează ca fiind sănătoase .
Un pachet verde sau un limbaj convingător, de exemplu, poate induce în eroare consumatorul. Termeni precum „natural” sau „tradițional” care dau impresia că sunt mai sănătoși sau de calitate superioară pot duce la confuzie și, ca urmare, la lipsa încrederii consumatorilor. Cuvinte precum „meșteșuguri”, „artizanale” sau „făcute în casă” pot crea, de asemenea, idei emoționale de producție sănătoasă la scară mică, atunci când realitatea profilului nutrițional al produsului poate să nu reflecte acest lucru.
Raportul EIT Food Trust 2020 a dezvăluit că majoritatea consumatorilor își exprimă îngrijorarea cu privire la producția în masă a produselor foarte procesate, cu prea mulți aditivi și compuși artificiali, care prezintă afirmații confuze și înșelătoare pe etichete.
De asemenea, a constatat că o etichetare mai bună a alimentelor este importantă pentru consolidarea încrederii consumatorilor, cu schema Nutri-Score, un sistem colorat de evaluare nutrițională recomandat de guvernele din întreaga Europă, evidențiat ca fiind deosebit de util pentru consumatori.
Ce înseamnă o etichetă nutrițională bună?
Comisia Europeană propune acțiuni pentru a introduce etichetarea nutrițională obligatorie din fața ambalajului, concepută pentru a face etichete universale pe care consumatorii le pot înțelege și utiliza pentru a forma diete mai sănătoase.
Deși etichetarea produselor alimentare în fața ambalajului este în prezent voluntară, majoritatea consumatorilor declară că le este de ajutor. Dar înainte ca etichetarea din fața ambalajului să poată fi considerată utilă și ușor de înțeles de către toți, schemele de etichetare trebuie să fie concepute pentru a atrage atenția consumatorilor.
Mai multe caracteristici pot spori atenția asupra etichetelor nutriționale din fața ambalajului:
- dimensiune mai mare a etichetei poate ajuta la captarea mai rapidă a atenției consumatorilor, crescând probabilitatea ca informațiile nutriționale date să joace un rol în deciziile de cumpărare. Acest lucru este, de asemenea, deosebit de important pentru consumatorii cu deficiențe de vedere.
- Mai puține „alte” informații, inclusiv utilizarea minimă a numerelor și procentelor complexe, facilitează consumatorii să identifice punctele nutriționale cheie pe pachetul alimentar și să evite distragerea atenției.
- Tipul și poziționarea etichetei universale sunt utile pentru a ajuta consumatorii să identifice profilul nutrițional al diferitelor alimente în același mod, indiferent de tipul de produs.
- Sistemele de codare a culorilor sau de clasificare oferă consumatorilor încrederea că un produs a fost evaluat oficial ca fiind sănătos sau nesănătos într-un mod ușor și vizual.
- Un contrast bun al culorilor între etichetă și ambalaj asigură informațiile clare și lizibile.
- Grafica recunoscută și logo-urile aprobate, cum ar fi sigla Choices, stimulează vizual și oferă un element de încredere consumatorilor. Aceasta include sigle și simboluri clare de avertizare nutrițională.
Pentru ca etichetarea alimentelor să încurajeze o nutriție mai bună și o alimentație sănătoasă, organismele de reglementare și industria alimentară trebuie să ofere educație pentru a ajuta consumatorii să le înțeleagă în mod clar. Dacă consumatorii ar avea mai multe cunoștiințe în ceea ce privește diferitele tipuri de etichetare de pe piață, ar putea fi mai înclinați – și mai capabili – să aleagă produse mai sănătoase.