Un număr mare de producători din sectorul alimentar, alături de un grup de retaileri solicită Uniunii Europene să introducă ca obligatoriu sistemul de etichetare NutriScore.

Carrefour Belgia, Asociația Daneză de Retail Alimentar, Kaufland și Lidl Germania, reprezentanții sectorului de retail, alături de producători precum Danone și Nestle susțin importanța adoptării la nivelul statelor din Uniune a clasificării NutriScore.

În scrisoarea deshisă înaintată Comisiei Europene, cei 40 de semnatari își motivează solicitarea prin necesitatea de a redresa criza de sănătate cu care se confruntă spațiul european în ceea ce privește obezitatea. Potrivit statisticilor, unul din doi europeni este supraponderal sau obez.

Obezitatea este un subiect arzător în contextul actualei pandemii de COVID-19, dupa ce studii recente au arătat că greutatea excesivă ar putea fi cel mai mare factor de risc de deces în cazul bolnavilor de coronavirus cu vârsta sub 50 de ani. În cadrul aceluiași studiu, obezitatea a reprezentat cel mai mare factor de risc și in cazul bolnavilor cu vârste cuprinse între 50 și 64 de ani.

”Suntem de părere că alimentația joacă un rol important în menținearea unei societăți sănătoase și că este necesar să oferim cetățenilor UE posibilitatea de a adopta obiceiuri alimentare echilibrate, prin furnizarea unor informații nutriționale clare”, se arată în expunerea de motive a alianței.

NutriScore clasifică alimentele prin acordarea unui punctaj ce pornește de la -15 pentru produsele “sănătoase” pana la +40 pentru cele care sunt “mai puțin sănătoase”. Pe baza acestui scor, produsul primește o literă cu un cod de culoare corespunzator: de la verde închis (A) la roșu închis (F). Algoritmul prin care se calculează scorul ia în considerare atât elementele pozitive, cât și cele negative. Conținutul de zaharuri, acizi grași saturați, sare și calorii au o influență negativă asupra scorului, în timp ce prezența fructelor, legumelor, fibrelor sau a proteinelor are un impact pozitiv.

Sistemul NutriScore a fost dezvoltat în Franța, unde este obligatoriu și este introdus într-o serie de alte țări precum Belgia și Spania.

În Germania, unele companii alimentare s-au angajat deja în mod voluntar în etichetarea NutriScore, inclusiv Danone, pentru o serie de produse din portofoliu. Bofrost si Iglo folosesc și ele Nutriscore în magazinele și site-urile lor online.