Produsele de aromoterapie câștigă tot mai multă popularitate în Europa. Motivul este că europenii caută modalități mai naturale și ecologice de a-și îmbunătăți și menține sănătatea. Se așteaptă ca această tendință să continue, deoarece uleiurile esențiale oferă multe proprietăți benefice și pot fi utilizate ca tratament complementar metodelor convenționale de vindecare.

Uleiurile esențiale, cunoscute și sub numele de uleiuri volatile sau uleiuri eterice, sunt derivate din frunze, tulpini, flori, scoarță, rădăcini sau alte părți ale unei plante. Acestea sunt obținute din diverse plante, cum ar fi portocala, eucaliptul, menta, citronella, lămâia, teiul, cuișoare sau lavandă, folosind metode de distilare, cum ar fi distilarea cu abur și apă. Aceste uleiuri conțin compuși aromatici volatili și esența reală a plantei din care este derivat.

Uleiurile esențiale sunt utilizate în principal în produse cosmetice și de toaletă, produse alimentare și băuturi.

Factorul major care stimulează creșterea pieței este creșterea preferinței consumatorilor pentru produsele naturale și organice, indiferent dacă sunt produse cosmetice, alimentare sau alte categorii similare de produse.

La rândul său, acest lucru i-a determinat pe producătorii care operează în astfel de industrii să dezvolte produse care conțin aditivi naturali. Astfel, creșterea utilizării uleiurilor esențiale în rândul diferitelor industrii ale utilizatorilor finali, combinată cu factori precum industrializarea rapidă, creșterea venitului disponibil și îmbunătățirea nivelului de trai în economiile emergente, completează creșterea pieței.

Factorii care restricționează creșterea pieței sunt prețul ridicat al uleiurilor esențiale, disponibilitatea substituenților sintetici și disponibilitatea limitată a materiilor prime.

Prin aplicare, piața uleiurilor esențiale este clasificată în alimente și băuturi, medicale, curățenie și casă, spa și relaxare și altele. Celelalte aplicații includ utilizarea uleiului esențial în vopsele, industrii textile, tutun, fabricarea hârtiei și produse agrochimice. În funcție de regiune, piața este clasificată în America de Nord, Europa, Asia-Pacific și LAMEA (America Latină, Orientul Mijlociu și Africa).

În România, culturile destinate uleiurilor esențiale sunt destinate lavandei, mentei, salviei, busuiocului și cimbrului.