După un 2020 imprevizibil și turbulent, mulți speră că 2021 va aduce mai multă stabilitate. Dar se pare că pandemia va continua să influențeze unele dintre cele mai importante tendințe alimentare din anul următor.
O temă majoră care va continua în 2021 reflectă ceea ce mulți și-au dorit și de la anul precedent: sănătatea. Producătorii alimentari vor continua să lanseze alimente și băuturi cu ingrediente care stimulează imunitatea. Spațiul vegetal și alternativ vor avea, de asemenea, o creștere continuă, dar vor lua diferite forme cu ingrediente noi, de la alge la ciuperci.
Tehnologia va contribui, de asemenea, la crearea de inovații în produsele alimentare care răspund cerințelor tot mai mari ale consumatorilor.
Iată o prezentare a celor mai mari cinci tendințe, care potrivit platformei Fooddive, vor avea un impact asupra industriei alimentelor și băuturilor în 2021.
- Tot mai multe companii se vor focusa pe sănătate și imunitate
Consumatorii și-au petrecut cea mai mare parte a anului trecut concentrându-se pe încercarea de a rămâne sănătoși – și acea dorință a pătruns în alegerile lor alimentare. Potrivit cercetărilor conglomeratului american ADM, pandemia a făcut ca mai mulți oameni să fie interesați de alimentele care sporesc imunitate, iar experții prezic că acest interes va continua în 2021. „O mulțime de companii vor adopta trendul produselor care susțin imunitatea”, a spus Kara Nielsen, directorul Food & Drink la WGSN, o companie de prognoză a tendințelor.
Într-un raport, WGSN a identificat ingredientele care susțin imunitatea ca o temă cheie pentru 2021. Dezvoltatorii de produse învață de la cererea consumatorilor din ultimul an. De la probiotice la turmeric și moringa, WGSN raportează că ingredientele cu beneficii asupra imunității vor avea o cerere spectaculoasă.
Ingredientele care stimulează imunitatea au văzut deja o creștere a vânzărilor și mai multe companii își extind portofoliile cu aceste caracteristici.
Potrivit sondajului Innova Consumer Survey 2020, șase din 10 consumatori globali caută din ce în ce mai mult produse care să le susțină sănătatea imunitară, unul din trei spunând că îngrijorările lor au crescut în 2020. Innova a identificat imunitatea drept o tendință de top pentru anul următor.
- Transparență prin tehnologie
La începutul pandemiei, titlurile din toată lumea s-au concentrat pe focare la fabricile de producție de alimente și carne. Drept urmare, mai mulți consumatori au început să fie interesați de originea mâncării lor. Experții spun că această tendință va continua și în anul 2021, tehnologia funcționând pentru a face alimentele mai sigure.
Innova Market Insights a declarat că transparența pe întregul lanț de aprovizionare va domina ca tendință de top a anului, șase din 10 consumatori fiind interesați să afle mai multe despre originea alimentelor lor.
Există deja inovații care evidențiază această tendință, precum etichetele de expirare digitale, care oferă monitorizare în timp real a calității alimentelor. Pe lângă smart-packaging, producătorii de alimente folosesc tot mai mult blockchain-ul pentru a urmări produsele de la fermă la masă, fie că vorbim de cafea sau de curcani. Blockchain poate ajuta dacă există o rechemare de produse și poate oferi o mai bună trasabilitate.
- Alternativele pe bază de plante se extind
Alimentele pe bază de plante au fost o tendință majoră în ultimii ani. Și, deși cifrele de vânzări pentru 2020 nu au fost încă restrânse, cu siguranță vor fi recorduri. Într-un studiu efectuat în luna decembrie a anului trecut, Packaged Facts a estimat că vânzările de lactate și ouă pe bază de plante vor atinge aproximativ 4,3 miliarde de dolari și ar continua să crească la o rată anuală de 6%.
Pe măsură ce segmentul continuă să se dezvolte, atât jucătorii noi, cât și cei vechi sunt obligați să lanseze produse prin care să atingă succesul în 2021. Dar experții spun că probabil nu vor refolosi aceleași ingrediente vechi în moduri diferite.
Mazărea, soia și proteinele din grâu nu vor mai fi singurele vedete. Spre exemplu, laptele de soia si cel de migdale împart acum cotele de piață cu produse lactate care au la bază plante mai puțin convenționale, precum ovăzul, quinoa, cânepa și nucile de Macadamia.
În același registru, conopida a devenit un substitut obișnuit pentru multe cereale, inclusiv grâu și orez, în timp ce năutul și fasolea fava încep să apară ca gustări și componente ale unturilor și cremelor pe bază de plante.
Sabina Vyas, director senior al Inițiativelor strategice și al Comunicațiilor de la Asociația pentru Alimente pe Bază de Plante din SUA, vede trei categorii principale de alternative care intră în prim plan în 2021: alge, ciuperci și leguminoase. Aceste ingrediente au mai multe avantaje: sunt sustenabile, au substanțe nutritive vitale și au gust și texturi bune. De asemenea, acestea sunt relativ ieftine și ușor de obținut.
- Alimente cu aromă de sănatate
Efectele pandemiei vor persista și în 2021, ceea ce va întări interesul consumatorilor pentru gusturile noi.
„În 2021, se pare că există un interes crescut în comparație cu începutul anului 2020, deoarece consumatorii nu au călătorit atât de mult ca în mod normal sau nu au luat masa în oraș la fel de mult ca în mod normal – așa că sunt în căutarea de alimente noi pentru acasă, pentru a-și satisface apetitul pentru arome neconvenționale”, a declarat Neil Saunders, director general al diviziei de retail GlobalData.
Aromele globale cel mai probabil să atragă atenția consumatorilor în 2021 includ matcha, moringa socul, scorțișoara și rubarba.
- CRISPR și editarea genetică trec de la culturi la consumatori
Puține tehnologii au transformat dezvoltarea producției de alimente în ultimele decenii la fel de mult ca modificarea genetică. Acum, eforturile de îmbunătățire a gustului, texturii și producției de fructe și legume sunt stimulate de CRISPR și de alte tehnici de editare a genelor care promit să facă toate aceste lucruri mai repede și cu o fracțiune din cost.
Consumatorii vor vedea alimente cu o mulțime de trăsături diferite, cum ar fi mai proaspete și mai gustoase, „deși nu știu neapărat că sunt modificate genetic”, a declarat Jennifer Kuzma, profesor la Universitatea de Stat din Carolina de Nord și codirector al Ingineriei Genetice și Society Center. „Cred că în 2021 vom asista la intensificarea prezenței pe piată a culturilor editate genetic”, a mai explicat Kuzma.
Ingineria genetică timpurie s-a concentrat în principal pe culturi precum soia și porumb, pentru a crește randamentele și a le face rezistente la dăunători sau capabile să reziste tratamentelor chimice. Dar astăzi se lucrează mai mult la alimentele centrate pe consumatori, cum ar fi ciupercile, merele, cartofii și salata, care pot fi modificate pentru a include atribute importante pentru consumatori.