În urmă cu un an, produsele lactate pe bază de plante erau o tendință care promitea o creștere solidă și o dezvoltare pentru viitor.
Acum, pe fondul unei pandemii, a unor inovații și a unei game variate de produse introduse în piață, produsele lactate de origine vegetală sunt tot mai cautate.
Motivele succesului acestei nișe sunt variate, iar analiștii spun că această tendință nu va dispărea în curând.
„Cred că traiectoria pe termen lung a produselor pe bază de plante nu se va reduce la o perioadă de timp. Și cred că se aliniază la o mulțime de trenduri dietetice pe care le vedem, fie că este vorba de o dietă pe bază de plante sau de o dietă vegană,” a declarat Jeff Crumpton, reprezentant al companiei de cercetare SPINS.
Crumpton a spus că este foarte probabil ca laptele pe bază de plante să constituie în cele din urmă majoritatea categoriei de lactate, dar nu a putut ghici cât ar dura până să ajungă acolo. În 2019, conform statisticilor Asociației pentru Alimente pe Bază de Plante, aceste alternative pe bază de plante au reprezentat 14% din întreaga piață a laptelui din SUA.
La sfârșitul acestui an, analiștii vor vedea cât de mult s-a schimbat acest lucru, dar este evident că rata de creștere și dimensiunea pieței arată deja mult diferit pentru produsele lactate de origine vegetală.
Iată câteva dintre motivele pentru care analiștii spun că creșterea va continua
Asocierea cu ideea de sănătate
Deși nu există un remediu sigur pentru COVID-19, milioane de consumatori și-au asumat responsabilitatea pentru sănătatea lor. Încearcă să mănânce ingrediente care le sporesc imunitatea și susțin sănătatea în general. Și tot mai mulți oameni consideră că alimentele pe bază de plante sunt un câștigător nutrițional clar.
Karen Formanski, analist Mintel pentru sănătate și nutriție, nota într-o informare că 39% dintre consumatori folosesc lapte pe bază de plante, deoarece consideră că este mai sănătos decât laptele de origine animală.
Cu toate că laptele convențional are multe aspecte nutriționale pozitive – inclusiv conținutul ridicat de calciu, potasiu și vitamina D – consumatorii consideră adesea produsele pe bază de plante ca fiind varianta mai sănătoasă.
Cercetările au constatat, însă, că laptele vegetal nu este întotdeauna varianta cea mai sănătoasă, deși producătorii lucrează acum pentru a adăuga ingrediente funcționale și mai multe proteine la amestec, a scris Formanski.
Califia Farms a lansat anul acesta o linie Protein Oat care adaugă proteine din mazăre și semințe de floarea-soarelui pentru a face un produs comparabil cu valoarea proteică a laptelui de origine animală, a informat Formanski.
Chiar și fără a adăuga ingrediente funcționale, noile soiuri de lapte pe bază de plante consolidează și ideea de sănătate al segmentului. De exemplu, ovăzul este comercializat în mod obișnuit ca fiind sănătos pentru inimă. Prin urmare, consumatorii extrapolează si cataloghează laptele de ovăz ca fiind, de asemenea, bun pentru inimă – chiar și fără nicio mențiune specifică pe pachet.
Potrivit lui Mintel, 38% dintre cei care trăiesc în gospodăriile consumatoare de lapte pe bază de plante caută produse cu conținut ridicat de proteine. Aproape jumătate dintre adulți doresc să vadă opțiuni de lapte vegetal cu mai multe proteine.
Oferta creează mai multă cerere
Când consumatorii au alergat pentru prima dată la magazinul alimentar în martie pentru a depozita alimente bunuri pentru starea de urgență, au căutat produse care să poată rezista pe rafturile cămărilor pe termen lung. Pe langă conserve și paste, laptele vegetal a fost una dintre alegerile făcute de clienții magazinelor pentru a-si asigura securitatea alimentară.
Într-un raport din iunie despre impactul pandemiei asupra alternativelor lactate pe bază de plante, Mintel a descoperit că băuturile alternative îi ajuta pe consumatori să aducă varietate la mesele de acasă. Acest lucru îi ajută, de asemenea, să se familiarizeze cu diferitele opțiuni pe bază de plante de pe piață. După pandemie, a concluzionat firma în raport, este probabil ca consumatorii să păstreze aceleași lapte pe bază de plante în frigiderele și cămarile lor.
În ceea ce priveste popularitatea diferitelor tipuri de lapte vegetal, in topul preferințelor se află laptele de migdale, urmat de cel de ovăz.
Însă, raportat la gradul de sustenabilitate, laptele de ovăz este considerat cea mai bună alegere, întrucât ovăzul este o cultură de rotație benefică, folosește puțină apă, tinde să facă câmpurile mai puțin prielnice pentru buruieni și să asigure controlul eroziunii, potrivit Asociației Morarilor din America de Nord.
Migdalele, pe de altă parte, sunt o cultură care foloșește apă intensiv. Potrivit lui Mintel, unul din cinci adulți consideră că producția de lapte de migdale este dăunătoare pentru mediu.
Deși consumatorii adoră laptele de migdale, aspectele legate de sustenabilitate îi pot obliga să-și reconsidere alegerile.
Diversitatea este un alt aspect care va contribui la creșterea cotei de piață în segmentul laptelui vegetal.
Există o multitudine de alte nuci și cereale care se transformă în noi alternative de lapte pe bază de plante. Există pe piață lapte de fistic, pecan, cânepă și caju, precum și noi combinații de nuci, cereale și proteine. Diferite arome sunt adăugate laptelui pe bază de plante, oferind o adevărată diversitate consumatorilor.