Pentru prima dată, recomandările alimentare oficiale ale Danemarcei nu doar îi ghidează pe danezi cu privire la modalitatea prin care pot  mânca mai sănătos, ci și la modul prin care pot consuma alimente care au o amprentă mai mică asupra mediului. Noile orientări dietetice oficiale fac parte din ambiția guvernului danez de a reduce amprenta climatică cu 70% până în 2030.

Majoritatea oamenilor sunt conștienți că un consum redus de zahăr, grăsimi și sare, alături de o alimentație bogată în legume și fructe reprezintă comportamente bune pentru sănătatea și vitalitatea lor. Dar cum pot consumatorii să își stabilească principiile pentru o dietă mai bună pentru climă?

Noile linii directoare oferă pentru prima dată îndrumări în acest sens, încurajând danezii să mănânce mai multe leguminoase, mai multe fructe și să reducă carnea.

„De zeci de ani, ghidurile dietetice oficiale au dat sfaturi bune cu privire la modul în care putem mânca sănătos. Prin urmare, este oportun ca liniile directoare să facă acum un pas mai departe și să ajute danezii care doresc, de asemenea, să mănânce mai ecologic.

Vorbim mai degrabă despre un ghid simplu care cuprinde ambele considerații – pentru că, din fericire, ceea ce este sănătos pentru climă, este de obicei sănătos și pentru noi. Deci, este evident că liniile directoare dietetice țin cont de sănătatea planetei „, a declarat ministrul danez al Alimentației, Agriculturii și Pescuitului, Rasmus Prehn.

 

Puține țări au ghiduri dietetice sustenabile

Alimentele sunt responsabile pentru un sfert din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră, astfel încât alimentația devine o zonă evidentă pentru acțiuni ecologice. Din păcate, doar câteva țări iau măsuri active pentru a încuraja o dietă ecologică.

Un studiu publicat în British Medical Journal în 2020 a arătat că dietele oamenilor din 85 de țări conțineau prea multă carne și prea puține legume sau fructe. În același timp, studiul a arătat că doar două țări aveau ghiduri de alimentație în conformitate cu obiectivele de sănătate, climă și poluare stabilite de guverne. Studiul a evaluat impactul ghidurilor alimentare din 85 de țări de pe glob asupra sănătății și mediului.

Și în Danemarca, oamenii consumă prea multă carne. Acesta este motivul pentru care cantitatea recomandată de carne a fost redusă de la 500 g la 350 g pe săptămână, conform noilor linii directoare.

 

Noile recomandări alimentare oficiale sunt:

  • Consumati multe plante, variate și nu în cantități foarte mari
  • Consumați mai multe legume și fructe
  • Consumați mai puțină carne – alegeti leguminoase și pește
  • Consumați cereale integrale
  • Alegeți uleiuri vegetale și produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi
  • Consumați mai puțin din dulce, sărat și gras
  • Potoliți-vă setea cu apă