Măslinele Kalamata din Grecia, brânzeturile din regiunea Parmigiana Reggiano a Italiei și sampania din zona Champagne a Franței au contribuit la venituri de 74,76 miliarde de euro în Uniunea Europeana, potrivit unui studiu publicat de Comisia Europeană, care a evaluat piața produselor agroalimentare și a băuturilor protejate de Uniunea Europeana ca Indicații Geografice (IG).

Sistemele de calitate ale UE urmăresc să protejeze denumirile anumitor produse pentru a le promova caracteristicile unice legate de originea geografică, precum şi de priceperea locală.

Aceste denumiri de produse fac parte din sistemul UE de drepturi de proprietate intelectuală, care le oferă protecţie juridică împotriva imitaţiilor şi a utilizării ilegale. Produsele agroalimentare şi vinurile sunt protejate ca denumiri de origine protejată (DOP) şi ca indicaţii geografice protejate (IGP), iar băuturile spirtoase ca indicaţii geografice (IG).

Uniunea Europeană protejează, de asemenea, eticheta „specialitate tradiţională garantată” (STG), care evidenţiază aspectele tradiţionale ale unui produs fără a-l lega de o anumită zonă geografică. Valoarea vânzărilor de produse agricole şi alimentare etichetate ca STG se ridică la 2,3 miliarde de euro.

Studiul, care a analizat toate cele 3 207 denumiri de produse protejate în cele 28 de state membre ale UE la sfârşitul anului 2017 – până la sfârşitul lunii martie 2020, numărul total al denumirilor protejate a crescut la 3 322 – a demonstrat existenţa unui avantaj economic clar pentru produsele cu certificare DOP sau IGP.

Reputația acestor produse în ceea ce privește calitatea determină consumatorul să fie dispus să platească în medie, de două ori mai mult decât în cazul produselor similare fără niciun fel de certificare.

Indicaţiile geografice şi specialităţile tradiţionale garantate au reprezentat împreună o valoare estimată a vânzărilor de 77,15 miliarde de euro în 2017, respectiv 7% din valoarea totală a vânzărilor din sectorul alimentar şi al băuturilor din Europa, estimat la 1,101 miliarde de euro în 2017.

Vinurile au reprezentat mai mult de jumătate din această valoare (39,4 miliarde de euro), produsele agricole şi alimentele 35% (27,34 miliarde de euro) şi băuturile spirtoase 13% (10,35 miliarde de euro). Dintre cele 3.207 denumiri de produse care au fost înregistrate în 2017 (atât IG, cât şi STG), 49% erau vinuri, 43% produse agroalimentare şi 8% băuturi spirtoase.

Printre statele cu cele mai mari vânzări de produse cu indicație geografica – peste cinci miliarde de euro fiecare – se numara Franța, Italia, Germania, Marea Britanie și Spania.

În total, indicaţiile geografice reprezintă 15,5% din totalul exporturilor de produse agroalimentare ale UE.

Vinurile au rămas cele mai importante produse, atât în ceea ce priveşte valoarea vânzărilor totale (51%), cât şi în ceea ce priveşte comerţul extra-UE (50%). SUA, China şi Singapore sunt primele destinaţii ale produselor IG din UE, reprezentând jumătate din valoarea exporturilor de produse IG.