Majoritatea fermierilor aleg să migreze către agricultura sustenabilă ca răspuns la cerintelor consumatorilor, a căror cerere de alimente produse în mod durabil și ecologic pare să fie în creștere. Patru din cinci consumatori din UE spun că problemele de mediu din jurul agriculturii și producția de alimente durabile și sănătoase sunt priorități cheie .
„Majoritatea companiilor din sectorul alimentar sunt interesate de sustenabilitate”, spune Deborah Perkins, liderul global al diviziei de agribusiness al ING.
„Și trebuie să fie, pentru că, dacă nu sunt sustenabili, nu vor supraviețui pe termen lung,” a mai adăugat Perkins.
Jan Klerken este fondatorul și CEO al Scelta Mushrooms, care este unul dintre cei mai mari producători de ciuperci din lume. Pentru Scelta, durabilitatea a fost un model de afaceri de mare succes. A ajutat compania să evolueze de la un mic cultivator de ciuperci din Olanda la o afacere internațională care exportă ciuperci în întreaga lume.
„La început, sunt mai multe costuri și este nevoie de timp pentru a pune în aplicare aceste schimbări”, spune Klerken.
„Dar la sfârșitul zilei, durabilitatea este mai rezistentă. Ieftinul nu este întotdeauna cel mai bun, așa că, în loc să întreb cum aș putea economisi bani, am întrebat cum aș putea cheltui bani pentru a-mi face produsele mai atractive.”
Scelta își propune să devină „100% curat” și un mod în care face acest lucru este prin încorporarea principiilor economiei circulare în diferitele părți ale lanțului de aprovizionare agricolă. De asemenea, s-a concentrat pe reducerea deșeurilor prin utilizarea tulpinilor aruncate pentru a produce concentrat de ciuperci, vânzarea ingredientelor din sol pentru industria cosmetică și refolosirea substratului ca ingredient pentru hrana animalelor.
Vaci sănătoase, consumatori fericiți
Mai mult de o cincime din emisiile globale de gaze cu efect de seră sunt generate de agricultură și, dacă nu sunt verificate, acestea vor continua să crească pe măsură ce populația lumii va crește la 9 miliarde până la mijlocul secolului. Peste jumătate din emisiile de gaze cu efect de seră din sector sunt create de creșterea animalelor, iar companiile explorează acum modalități de atenuare a acestora.
Cooperativa europeană de produse lactate Arla Foods își propune să-și reducă emisiile de carbon cu 30% până în 2030 și să fie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon în lanțul valoric până în 2050. În 2019, compania a lansat programul său Climate Check, care își propune să tripleze viteza de reducere a CO2, dezvoltând în același timp unul dintre cele mai mari seturi de date climatice provenite din industria laptelui.
Cei 9.700 de fermieri Arla din șapte țări introduc o serie de informații – de la mărimea efectivului până la consumul de furaje și consumul de energie – pentru a construi o bază de date cu amprenta lor de carbon și feedback-ul cu privire la locul cel mai bun pentru a reduce emisiile.
„Este un instrument foarte valoros pentru noi și fermierii noștri”, spune Hanne Søndergaard, vicepreședintele executiv al Arla și director de marketing. „Ne permite să acționăm acolo unde putem face diferența.”
Măsurile companiei către neutralitatea carbonului implică, de asemenea, inovarea genetică și reproducerea pentru a se asigura că efectivele produc emisii mai mici pe litru de lapte; creează o circularitate mai bună în utilizarea de suspensie, biogaz și substanțe nutritive reziduale – și, cel mai important, asigură o bunăstare excelentă a animalelor.
„Vacile sănătoase sunt mult mai bune pentru mediu”, spune Søndergaard. „Pentru că atunci când ai o turmă sănătoasă, ai o producție bună de la o vacă și asta ajută și la echivalentul de CO2 pe litru de lapte pe care îl produci”.
Creșteți mai mult, poluați mai puțin
Preferințele consumatorilor nu sunt singurul motiv pentru care producătorii de alimente să urmărească durabilitatea. Agricultura este un sector care este afectat în mod unic de schimbările climatice și de provocările durabilității – contribuind în același timp la ambele. La urma urmei, fermierii sunt cei care simt în mod direct efectele schimbărilor climatice – secetă, inundații, infestări cu insecte și boli și anotimpuri schimbătoare.
„Munca asiduă implicată în sustenabilitate este încorporată în inițiative pe termen lung, cum ar fi apelarea la alte mijloace de producție și transport a culturilor, dar și în etape mai mici, cum ar fi reducerea cantității de apă folosită pentru producția de culturi”, spune Dan Lamprecht, director general la ING.
„Producătorii sunt cei care sunt cu adevărat în fruntea tuturor acestor aspecte în ceea ce privește schimbările climatice, în ceea ce privește presiunea pieței”, spune Josiah McClellan, lider în domeniul durabilității corporative la Corteva Agriscience. „Dacă doriți să faceți ca sustenabilitatea să funcționeze pentru fermieri, trebuie să se concentreze pe producător.”
Până în 2030, Corteva își propune să instruiască 25 de milioane de fermieri pentru a consolida sustenabilitatea în domenii precum sănătatea solului, utilizarea apei și gestionarea dăunătorilor și pentru a utiliza tehnologia și datele pentru a face acest lucru. Accentul programului se pune pe transferul de cunoștințe și tehnologie care creează rezistența financiară și de mediu.
Corteva colaborează, de asemenea, cu fermierii pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră din sistemele de cultură cu 20%, crescând în același timp randamentul cu 20%. Acest efort include un proiect cu Institutul Internațional de Cercetare a Orezului, care le-a permis fermierilor să cultive orez fără abordarea tradițională inundată a orezului și transplantului, reducând consumul de apă și emisiile de metan, crescând în același timp randamentul.
Abordarea parteneriatului Corteva demonstrează importanța colaborării în atingerea unui obiectiv – îmbunătățirea durabilității agriculturii.
„Avem doar 10 ani pentru a atinge aceste obiective. Și va fi nevoie de multă creativitate și colaborare”, a explicat McClellan